Lancering teksttelefoondienst voor doven en slechthorenden

Op 15 augustus is een nieuwe teksttelefoondienst gelanceerd voor doven en slechthorenden. Via Signcall zijn belangrijke diensten zoals het alarmnummer 112 en de KPN Teksttelefoon Bemiddelingsdienst weer bereikbaar.


Op 15 augustus is een nieuwe teksttelefoondienst gelanceerd voor doven en slechthorenden. Via een speciale website kunnen mensen die niet de beschikking hebben over een fysieke teksttelefoon toch teksttelefoneren. Via www.signcall.nl zijn belangrijke diensten zoals het alarmnummer 112 en de KPN Teksttelefoon Bemiddelingsdienst weer bereikbaar.

Na uitval van het speciale telefonienetwerk voor doven en slechthorenden op 1 mei 2012 was er een verontrustende situatie ontstaan. Veel doven en slechthorenden moesten het meer dan 100 dagen stellen zonder de mogelijkheid om het alarmnummer 112 te bereiken bij noodsituaties. Met het beschikbaar komen van de teksttelefoondienst via internet is een stap gezet op weg naar verbetering. 
Signcall is een initiatief van Berengroep in samenwerking met nWise en wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.



Eerste stap

‘De webdienst is een ideale oplossing, maar vormt tegelijkertijd slechts een eerste stap’, aldus Pascal Ursinus, één van de initiatiefnemers van Signcall. ‘We willen ieder regulier telecomapparaat ondersteunen. Begin september volgt de computer-applicatie en medio september lanceren we onze mobiele oplossing voor smartphones. Deze mobiele applicatie voldoet overigens aan de eisen van Total Conversation – gelijktijdig bellen met tekst, beeld en spraak. Total Conversation is de standaard waar belangenorganisaties van doven en slechthorenden de voorkeur aan geven als het gaat om communicatie tussen en met horenden, doven en slechthorenden.’



Reactie Signaal

De lancering van deze nieuwe teksttelefoondienst komt na 106 dagen zonder enige mobiele mogelijkheid om het alarmnummer 112 in te schakelen in noodsituaties. Signaal is positief dat aan die onzekere toestand nu een einde is gekomen. De lancering van Signcall is een stap in de goede richting. De bereikbaarheid van 112 via teksttelefoon is nu hersteld (via een analoge teksttelefoon-gateway) – dat is een betere oplossing van 112 SMS, waarbij er te veel onzekerheid en vertraging ontstaat om echt effectief te zijn in acute noodsituaties. Ook is er nu een planning voor de vervolgstappen – en er wordt (eindelijk) tempo gemaakt. Signaal wacht in spanning af wanneer alle communicatiemiddelen (ook de mobiele apparaten) werken volgens de standaard van Total Conversation.



Bron: Persbericht Signcall/ Signaal