Positieve ouders creëren meer taalmogelijkheden voor hun dove kind

Wanneer ouders kunnen accepteren dat hun kind doof is, en gebarentaal of visuele elementen aan hun kind leren, is dat gunstig voor de taal- en grammaticaontwikkeling van het kind.


Wanneer ouders kunnen accepteren dat hun kind doof is, en gebarentaal of visuele elementen aan hun kind leren, is dat gunstig voor de taal- en grammaticaontwikkeling van het kind.

Dat blijkt uit het onderzoek naar taalverwerving van dove kinderen door Kimberley Mouvet (Universiteit Gent). Voor haar promotieonderzoek bestudeerde Mouvet dertien gezinnen en analyseerde videobeelden, deed taaltesten en nam interviews af met de kinderen en hun ouders. Wat blijkt? Er is een relatie tussen hoe ouders zich voelen, zowel ten opzichte van hun kind als ten opzichte van taal, en het aanbod dat ze kunnen geven.

Het belang van gebarentaal
Goedhorende ouders komen niet dagelijks in contact met gebarentaal, en daarom is het van belang dat ze goed geïnformeerd worden over de positieve bijdrage van gebarentaal op de taalontwikkeling. Als de ouders die informatie niet krijgen en ze voelen zich niet zo goed rond het feit dat hun kind doof is, is het zeer moeilijk voor hen om de stap te maken naar gebarentaal, gebaren of visuele elementen.

Wanneer de ouders eenmaal overgaan op het leren van gebarentaal, is het ook belangrijk dat ze de taal effectief kunnen overdragen aan het kind. 'We zien dat sommige ouders zich heel hard inzetten om Vlaamse Gebarentaal te leren, dus niet alleen de gebaren maar ook de grammatica en de dovencultuur, maar dan minder aandacht kunnen geven aan hoe ze die moeten doorgeven en daar gaat het dan vaak mis,' legt Mouvet uit in een interview met Fevlado. 'Als ouders de gebarentaal adequaat, dus effectief binnenkrijgen bij het kind, dan heeft dit een positieve invloed op hun woordenschatontwikkeling in het algemeen, en op de grammaticale ontwikkeling.'

De rol van een ervaringsdeskundige
Het inzetten van een doof persoon als ervaringsdeskundige kan ook een positieve bijdrage leveren aan de beleving van ouders. 'Het is belangrijk dat een dove naast een horend persoon kan staan en ouders kunnen zien dat doof-zijn niet betekent dat je minder zou kunnen, integendeel! Dan krijgen ze het gevoel "mijn kind is misschien wel doof, maar het blijft nog altijd mijn kind dat evenveel kansen zal hebben als een horend kind." Wij weten dat natuurlijk allemaal, maar als je als ouder net de diagnose hebt gekregen, gaan er waarschijnlijk allerlei vragen door je hoofd. Die vragen kunnen beantwoord worden door een ervaringsdeskundige,' zegt Mouvet in het interview.

Over onderzoeker
Kimberley Mouvet Kimberley Mouvet studeerde Taal en Letteren aan de Universiteit Gent. Ze specialiseerde zich in Grieks en Engels en volgde in het laatste jaar van haar studie het vak Vlaamse Gebarentaal bij Professor Van Herreweghe. Ze ontdekte tijdens haar studie dat dove kinderen geen Grieks kunnen studeren en dat verwonderde haar: waarom zouden dove kinderen immers geen Grieks kunnen? Ze verdiepte zich in de gebarentaal en kreeg de vraag van Prof Van Herreweghe om een doctoraat te maken over de taalontwikkeling bij dove kinderen, zowel in gebarentaal als in het Nederlands.

Meer informatie
Bekijk het interview met onderzoeker Kimberley Mouvet op de website van Fevlado (Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties).