“Samenwerking Oorakel, NVVS en FODOK komt cliënt ten goede”

De FODOK, Oorakel Informatie en Advies en de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden (NVVS) hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk voorlichting, advies en belangenbehartiging voor doven en slechthorenden te gaan versterken.


De FODOK, Oorakel Informatie en Advies en de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden (NVVS) hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk voorlichting, advies en belangenbehartiging voor doven en slechthorenden te gaan verbeteren. “De cliënt wordt daar gewoon beter van”, vindt Oorakel-directeur Gert Stolk.

Op maandag 13 december 2010 ondertekenden Oorakel, NVVS en FODOK in Leiden een overeenkomst om die samenwerking te bekrachtigen. De drie organisaties werken al vele jaren samen, maar hebben dit nu formeel vastgelegd. Ze gaan taken op het gebied van voorlichting en advies bundelen, zodat vragen van belangstellenden op het gebied van doofheid, slechthorendheid en hulpmiddelen nog beter en eenduidiger worden beantwoord. “Een kwestie van efficiëntie,” zegt Gert Stolk, directeur van Oorakel. “Wij opereren allemaal in een klein en specifiek terrein en willen onze cliënten op dezelfde manier van dienst zijn. Daarnaast zijn wij allemaal relatief kleine organisaties. Het is dus veel handiger om onze expertise te bundelen en gezamenlijk de cliënt verder te helpen. Die wordt daar gewoon beter van.”

De cliënten gaan het voordeel van die samenwerking vooral merken op het terrein van voorlichting en advies. Concreet betekent het namelijk dat Oorakel voor de NVVS en de FODOK vragen van cliënten over hoorproblemen, hoorhulpmiddelen, vergoedingen, verzekeringen e.d. gaat beantwoorden. Oorakel heeft betrouwbaarheid en gedegenheid van beantwoorden en adviseren hoog in het vaandel staan. Rennie van de Moolenbroek, bestuurslid van de NVVS, is daarom heel blij met de samenwerking: “Oorakel doet dat gewoon goed. Bovendien, zo gauw er een nieuw hoorhulpmiddel op de markt is, heeft Oorakel het in huis. Eerder nog dan de audicien!” Stijn Tilanus, bestuurslid van de FODOK, is het daar helemaal mee eens. “Eigenlijk hadden we tien jaar geleden al samen aan deze tafel moeten zitten.”

Bij de FODOK komen de laatste tijd meer vragen binnen over het gebruik van hulpmiddelen naast bijvoorbeeld het CI. De FODOK wil daar uiteraard zo goed mogelijk antwoord op geven, maar beschikt niet altijd over de juiste technische kennis. In de toekomst kan de FODOK voor dit soort vragen gemakkelijk de hulp inroepen van Oorakel.

Tegelijkertijd heeft de samenwerking tot doel eventuele knelpunten in de voorzieningen voor doven en slechthorenden beter te signaleren. De NVVS en de FODOK kunnen hierdoor nog gerichter de belangen van de cliënten behartigen. “Zo versterken we elkaar,” zegt Marjolein Bolt, directeur Zorg van Kentalis, waaronder Oorakel organisatorisch valt. “Dat is ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid: als samenwerkende organisaties bouwen wij samen expertise op en die komt ten goede aan mensen in de samenleving die daar goed mee geholpen zijn.”

Gert Stolk hoopt dat nog meer partijen de samenwerking met Oorakel gaan zoeken, ten behoeve van alle doven en slechthorenden in Nederland. “Zo creëer je een unieke dienstverlening voor je eigen cliënt of verenigingslid, ook al ben je maar een kleine organisatie. Ik nodig andere partijen dan ook van harte uit om mee te doen.”